De Brussels Cycling Classic 2017: een blik op het parcours


Op zaterdag 2 september vormt onze hoofdstad het decor voor de 97e editie van de wielerwedstrijd Parijs-Brussel, die sinds 2013 door het leven gaat onder de naam van de Brussels Cycling Classic. Wie op de Houba de Strooperlaan de opvolger wordt van Tom Boonen ontdekken we na een race van 201,3 kilometer met vertrek en aankomst in Brussel. In aanloop naar de Brussels Cycling Classic overlopen we met u alvast even het parcours.

20160903-2041-Digitalclickx

De start: Presentatie en startschot in het Jubelpark

Net als de voorbije jaren is het prachtige Jubelpark voor de wielerfans dé ‘place to be’ op zaterdag 2 september. Daar worden de deelnemende ploegen één voor één voorgesteld met een schitterend zicht op de triomfboog en Brussel in de achtergrond. Het startschot van de 97e Brussels Cycling Classic is voorzien om 11u30.

Deel 1: eerste passage door Vlaams-Brabant

Nadat het officiële startschot wordt gegeven in Sint-Pieters-Woluwe trekt het peloton de provincie Vlaams-Brabant binnen. Via Kraainem en Wezenbeek-Oppem komen de renners een tweede keer voorbij in Tervuren, waar een eerste helling van de dag op het menu staat. In Huldenberg volgt nadien een tweede helling. Via Overijse en Hoeilaart trekken de renners richting provincie Waals-Brabant.

Helling 1: Vossemberg – Tervuren – 14,2 km – 187,1 km tot aankomst

Helling 2: Smeysberg – Huldenberg – 20,1 km – 181,2 km tot aankomst

De Smeysberg in Huldenberg is geen onbekende voor de renners, daar deze helling ook is opgenomen in de Brabantse Pijl. Met 7,5% gemiddeld en 16,1% maximaal stijgingspercentage zullen de renners ongetwijfeld meteen weten hoe het met de benen gesteld is.

Deel 2: eerste passage door Waals-Brabant

Het peloton trekt een eerste keer door Waals-Brabant voor een afstand van een kleine 30km. Via La Hulpe gaat het richting Lasne, Waterloo en Braine-l’Alleud naar Braine-le-Château. Daar wacht helling n° 3 van de dag. Via Ittre en Nijvel trekken we richting de provincie Henegouwen.

Helling 3: Avenue des Boignées – Wauthier-Braine – 59,1 km – 142 km tot de aankomst

Deel 3: passage door Henegouwen

Een vierde helling van de dag staat op het programma in Braine-le-compte en is niets minder dan het hellend vlak van Ronquières. Na passages door Ecausinnes en Seneffe volgt opnieuw een helling op het grondgebied Braine-le-compte alvorens we opnieuw de provincie Waals-Brabant betreden. Tussendoor staat er voor de renners in Seneffe een eerste bevoorrading op het menu na 88,5 km.

Helling 4: Plan Incliné de Ronquières – Ronquières – 79,8 km – 121,5 km tot de aankomst

Het hellend vlak van Ronquières is een scheepslift, gelegen op het kanaal Brussel-Charleroi. De renners beklimmen dit vlak langs de zijkant via de Route Baccara. Met gemiddeld 2% over een afstand van 2,7km mag dit weinig problemen opleveren voor de renners.

Helling 5: Rue d’Henripont – Ronquières – 103,5 km – 97,8 km tot de aankomst

Opnieuw in Ronquières gaan de renners over de Rue d’Henripont, 600m lang met een gemiddeld stijgingspercentage van 6%.

Deel 4: vier hellingen bij tweede doortocht in Waals-Brabant

Tussen kilometer 110 en kilometer 140 vormt de provincie Waals-Brabant opnieuw het decor voor de doortocht van de Brussels Cycling Classic. De hellingen volgen elkaar nu in sneltempo op.

Helling 6: Rue des Rabots – Ittre – 115,6 km – 85,7 km tot de aankomst

Helling 7: Rue Cardinal Mercier – Virginal-Samme – 117,0 km – 84,3 km tot de aankomst

De Rue Cardinal Mercier is een tussendoortje voor de renners: 2,8 km lang, maar met gemiddeld 3% stijgingspercentage zeker doenbaar.

Helling 8: Rue d’Ittre – Oisquercq – 125,8 km – 75,5 km tot de aankomst

De Rue d’Ittre is slechts 700m lang, maar met gemiddeld 8% kan deze kuitenbijter op grondgebied Tubeke zeker pijn doen aan de benen na ruim 125km koers.

Helling 9: Chaussée d’Alsemberg – 139,5 km – 61,8 km tot de aankomst

De laatste helling in Waals-Brabant is de Chaussée d’Alsemberg, waarmee de renners Wallonië definitief achter zich laten. 900m lang en 1% gemiddeld. De renners vliegen hier ongetwijfeld naar de echte finale.

Deel 5: wie maakt het veschil in Vlaams-Brabant?

In de finale, op Vlaams-Brabantse bodem, krijgen de renners in de finale nog vier hellingen voorgeschoteld, waarvan er drie ook figureren in de voorjaarsklassieker van de Brabantse Pijl. Via St-Genesius-Rode trekken de renners via Beersel en Halle via Pepingen en Lennik naar Sint-Pieters-Leeuw. Daar betreden de renners opnieuw het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en wordt er in de laatste 17 kilometer beslecht wie zich de opvolger mag noemen van Tom Boonen.

Helling 10: Alsemberg – Alsemberg – 142,9 km – 58,4 km tot de aankomst

In Vlaams-Brabant kan de finale misschien wel volledig losbarsten op de Alsemberg: 1,2km kang, 4% gemiddeld en met een maximaal stijgingspercentage van 10%.

Helling 11: Bruineput – Dworp – 150,1 km – 51,2 km tot de aankomst

Helling 11 van de dag is de Bruineput: 800m lang, 8% gemiddeld en 14% maximaal. Slaagt iemand erin om hier het verschil te maken?

Helling 12: Krabbosstraat – Dworp – 152,5 km – 48,8 km tot de aankomst

Meteen na de Bruineput zijn we met de Krabbosstraat al toe aan de voorlaatste puist van de dag. 1,2km lang met een gemiddelde van 5,3%. Wie zich hier nog goed voelt, zal 50km verder ongetwijfeld meedoen voor de bloemen.

Helling 13: Menisberg – Huizingen – 158,9 km – 42,4 km tot de aankomst

Met 4% gemiddeld over een afstand van een halve kilometer laten de renners het klimwerk achter zich in Huizingen. Nu is het vlammen naar de aankomst in Brussel.

Deel 6: aankomst aan het Koning Boudewijnstadion

Net als vorig jaar ligt de arrivée op de licht oplopende Houba De Strooperlaan. Aan het Koning Boudewijnstadion weten we ergens tussen 16u15 en 16u42 wie het hoogste schavotje op mag.